Læring
Museet for Samtidskunst tilbyder en række undervisningsforløb for børnehaver, folkeskoler, ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser. På de skiftende udstillinger præsenteres dansk og international samtidskunstkunst, der eksperimenterer med medier og udtryksformer i installationer, lyd, video, foto eller performance. Kunstnerne behandler og diskuterer temaer, der kan være af eksistentiel, social og politisk karakter.
Undervisningen er dialogbaseret og tager udgangspunkt i pædagogiske undervisningsmetoder, der giver eleven mulighed for at blive fortrolig med og tilegne sig samtidskunstens forskellige udtryksformer og temaer. Herunder inddrages forskellige læringsstile, cooperative learning, historiefortælling m.v., som skærper elevernes analytiske, følelsesmæssige og kropslige kompetencer. Målet med besøget er en udvidet forståelse af samtidskunstens udfordrende og eksperimenterende karakter som et mødested for refleksionsprocesser, kreativ udvikling og kritisk debat. Samt give input og nye indgangsvinkler til elevernes projekt- eller emnearbejde på skolen.
Endvidere er museets undervisning og workshops aldersdifferentieret og rettet mod grundskolernes fællesmål og trinmål samt ungdomsuddannelsernes lærerplaner.
Booking og information
Tilmelding til lærernetværk:
FILLIP DANSTRUP
Fillipda@samtidskunst.dk
Tlf: 4631 6575
Undervisningstilbud
På detektivjagt i kunstens verden
Som detektiver går vi på billedjagt på museet. Vi udvælger nogle kunstværker og gennem leg, sjove øvelser og små sansebaserede opgaver arbejder børnene med deres fantasi og forestillingsevne. Hvad forestiller det? Hvem har lavet det? Hvordan er det lavet? Med forstørrelsesglas og lommelygte skal børnene selv lede efter billeder, sjove lyde og gode fortællinger. Forløbet slutter med, at børnene fortæller hinanden om deres oplevelser på museet. Læringsmål: Stimulere en legende, nysgerrig og undersøgende tilgang til at opleve kunst og gå på museum. Styrke børnenes sanser og narrative kompetencer. Læreplanstemaer: Personlige kompetencer, sociale kompetencer, sprog, kulturelle udtryksformer Varighed: 1 time |
|
Den flyvende lydkuffert - Hr. Øre
|
Gennem en række små sanse- og lytte opgaver introduceres børnene til en ny verden af lyde, musik og fortællinger. Vi lytter til lyde, tegner lyde og forestiller os lyde. Vi taler om hvad et instrument er og hvordan vi kan bruges vores egen krop som et instrument. Alle aktiviteter laves sammen med Hr. Øre der bor i en gammel kuffert på museet. Den flyvende lydkuffert kan være et selvstændigt forløb på museet eller et selvstændigt forløb på skolen eller i en kombination som optakt til et besøg på museet. Læringsmål: At stimulere leg, nysgerrighed, narrative kompetencer, sociale kompetencer, sprog og det praktisk/musiske. Tema: Lyd, musik, eventyr og fortælling Varighed: 1 time |
På detektivjagt i kunstens verden
Som detektiver går vi på kunst- og billedjagt på museet. Vi udvælger kunstværker og laver små øvelser og sanse baserede opgaver som stimulere børnenes fantasi og forestillingsevne. Hvad forestiller det? Hvem har lavet det? Hvordan er det lavet? Med forstørrelsesglas og lommelygter skal børnene selv lede efter billeder, lyde og gode fortællinger. Forløbet slutter med, at børnene fortæller hinanden om deres oplevelser på museet. Eleverne trænes i at iagttage, opleve og analysere billeder og andre kunstformer. Billedkunst – Kompetencemål: Billedanalyse. Eleven kan samtale om egne og andres billeder. Faglige lærinsmål: Øvrige læringsmål: Varighed: 1 time |
|
Den flyvende lydkuffert - Hr. Øre
|
Gennem en række små sanse- og lytte opgaver introduceres børnene til en ny verden af lyde, musik og fortællinger. Vi lytter til lyde, tegner lyde og forestiller os lyde. Vi taler om hvad et instrument er og hvordan vi kan bruges vores egen krop som et instrument. Alle aktiviteter laves sammen med Hr. Øre der bor i en gammel kuffert på museet. Børnene får en anderledes musikoplevelse. Den flyvende lydkuffert er både et læringsforløb på museet og et gratis udlånsmateriale, en kuffert med en række genstande, instrumenter og vejledning til læreren. Lydkufferten indeholder fortællingen om Hr. Øre og en række sjove og sansebaserede opgaver baseret på leg og bevægelse. Den flyvende lydkuffert kan være et selvstændigt forløb på museet eller et selvstændigt forløb på skolen eller i en kombination som optakt til et besøg på museet. Fælles Mål: Faglige lærinsmål: Øvrige læringsmål: Pris: Udlån 1 uge: gratis. Udlån og besøg på museet: 300 kr. Varighed: 1 time |
mødet med kunst
Forløbet starter med en fælles dialog om, hvad kunst kan være. Derefter ser vi på udvalgte samtidskunstværker; installation, lyd- og videokunst, foto og performance værker. Gennem små analyser taler vi om: Hvordan sanser og oplever vi det? Hvordan er det lavet? Hvad vil kunstneren fortælle os? Hvorfor har han lavet det? Vi arbejder dialogisk med en række små øvelser og opgaver undervejs. Forløbet understøttes af en række små dialogøvelser og opgaver. Forløbet afsluttes med gruppearbejde, hvor eleverne selv skal lave en skitse til deres eget kunstværk som præsenteres og fremlægges i plenum. Billedkunst – Kompetencemål: Billedkunst – Kompetencemål: Dansk – kompetencemål: Faglige lærinsmål: Øvrige læringsmål: Antal: 28 elever Forløbet kan bookes hele året tirsdag-fredag 9-15. |
|
LYDWORKSHOP – Lyt til verden omkring dig
Dette forløb gradueres op og ned efter klassetrin. Workshoppen introducerer til lydkunst som en eksperimenterende måde at lytte til sine omgivelser på. Ud fra lyd- og billedkunstværker arbejder eleverne aktivt med associationsøvelser og med at forholde sig til abstrakte og konkrete lyde. Vi taler om hvordan lyde er er vigtig del af vores verden i samspil med billeder og visuelle indtryk. Vi er konstant omgivet af lyde. Både i vores nære og fjerne omgivelser, de ubevidste og dem, vi bevidst vælger at overhøre. Udstyret med mikrofoner optager eleverne lyde i og omkring museet for at skabe en lille lyd- og billedproduktion som beskriver et tema eller en problematik. Afslutningsvis præsenterer og afspiller eleverne deres lydfortællinger for hinanden. Fælles Mål: Faglige lærinsmål: Øvrige læringsmål: VARIGHED: 2 timer Forløbet kan bookes hele skoleåret. |
|
KUNSTKAMMERATER
KUNSTkammeraters første to runder af kunstnerworkshops har 1800 elever været på kunstmuseum og prøvet at arbejde tæt sammen med en anerkendt kunstner. Målgruppen er mellemtrinnet og efteråret 2017 er sidste chance for at nå en af de afsluttende workshops i projektet, der er støttet økonomisk fra flere sider.
Denne gang dækker billedkunster og designer, Rune Fjord op til dialog. Bordet bliver samlingspunkt for samtalekunst og borddækning er på plakaten. Vi arbejder med ”samtalestykker”, små kunstneriske genstande, der i 1700-tallet blev brugt for at undgå pinlig tavshed ved bordet.
I workshoppen arbejder eleverne med kunst og borddækning i forskellige materialer, farver, ord og rumlige konstruktioner. Skal der dækkes op til konflikt, glæde eller ballade? Brug forløbet tværfagligt og sæt fokus på kunstneriske processer, materialelære, rumlig forståelse og kommunikation.
Læs mere om Rune Fjord på http://runefjord.dk/
PRIS: 500kr
MÅLGRUPPE: 4.-6. Klasse
FAG: Billedkunst, håndværk & design, dansk
VARIGHED: 2,5 time
STED:
Museet for Samtidskunst
TIDSPUNKT:
I uge 43 (23.-27. okt.) og uge 44 (30.okt.-3. nov.)
Der udbydes workshops i hele uger mandag-fredag kl. 9-11.30 og kl. 12.00-14.30
BOOKING:
Kontakt Fillip Danstrup på fillipda@samtidskunst.dk / tlf. 4631 6575
HVAD ER KUNSTKAMMERATER?
KUNSTkammerater er et tre-trins undervisningsforløb med inspirationsmateriale til brug på skolen før og efter museumsbesøget samt en 2,5 times kunstnerworkshop på museet. I workshoppen er der særlig fokus på den kreative arbejdsproces, hvor eleverne hver gang arbejder med en ny kunstner ud fra udvalgte værker fra museernes samlinger.
2017 er det sidste år, der afholdes kunstnerworkshops i projektet.
KUNSTkammerater er udviklet i samarbejde ml. Sorø Kunstmuseum, Museum Vestsjælland
og Museet for Samtidskunst.
KUNSTkammerater er støttet af Kulturministeriet og Kulturregion Midt- og Vestsjælland.
hvad er samtidskunst?
|
Eleverne introduceres til samtidskunstens mange udtryksformer og tværfaglige emner. Med udgangspunkt i udvalgte kunstværker analysere og fortolker vi kunstnerens budskab. Hvilke metoder, arbejds- og undersøgelsesformer bruger han? Hvad vil han kommunikere? Diskussionen sættes i relation til aktuelle temaer som identitet, roller, magt, krop og regler. Vi arbejder dialogisk med en række små øvelser undervejs. Forløbet afsluttes med gruppearbejde, hvor eleverne skal lave en skitse til deres eget kunstværk som afslutningsvis fremlægges i plenum. Forløbet understøtter udskolingens projektarbejdsform og du kan finde inspiration i museets inspirationsmateriale "Samtidskunst og projektarbejde - en god cocktail!” Fællesmål Dansk – kompetencemål: Fortolkning: Dansk – kompetencemål: Kommunikation: Billedkunst-valgfag-kompetencemål: Billedanalyse: Faglig viden Øvrige lærinsmål Fag: Billedkunst, Dansk |
HVORDAN kAN sAMTIDSKUNST BRUGES TIL AT OPFYLDE DANSKFAGLIGE MÅL?
Klassetrin: 8.-9. klasse
Eleverne skal lære at gå på udstilling og forholde sig til samtidskunsten og dens udtryksformer. Eleverne skal arbejde med danskfaglige emner og mål og selv kunne udtrykke sig tværæstetisk.
Beskrivelse:
Gennem et tæt samarbejde og ud fra museet aktuelle udstilling, planlægger vi hvilket emne, tema og danskfaglige mål du ønsker at arbejde med. Eleverne kommer til at arbejde med alle sanserne og har mulighed for at udtrykke sig i mange typer af medier. Forløbet kan inspirere eleverne til hvordan de kan arbejde med projektopgaven på en ny og anderledes måde.
Emneord: samtidskunst, mundtlighed, skriftlighed og tværæstetiske udtryksformer
Område: Roskilde By
Pris: 1000,- (incl. to besøg på museet med klassen og fernisering)
Årstid: Hele året
Telefon: 46316570
Adresse: Stændertorvet 3 d
By: Roskilde
Postnummer: 4000
Mødet med kunst
I undervisningsforløbet møder eleverne kunstværker, der vil skabe mellemmenneskelige relationer og sociale møder. Resultatet er ofte, at den enkelte elev og klassen må forholde sig til sig selv, hinanden og det, kunstværkerne kommunikerer. Undervejs i undervisningsforløbet går vi derfor i dialog om betydningerne af dette relationelle møde med kunst. Download:
Varighed: 1 time/2 timer. |
|
Samtidskunstens strategier og udtryksformer
|
På tværs af medier og materialer lægger samtidskunsten op til en række nye perspektiver på den tid, vi lever i. Med udgangspunkt i udvalgte værker fra den aktuelle udstilling undersøger vi samtidskunstens forskellige strategier og udtryksformer og, hvordan disse kan bruges som en platform til at debattere, problematisere og reflektere over aktuelle tematikker som fx identitet og iscenesættelse, visuel kultur, fiktion og virkelighed, mediernes indflydelse på samfundet. Forløbet egner sig til tværfaglige undervisningssammenhænge og inddrager små praktiske, debatorienterede øvelser. Læringsmål: At lære, håndtere, reflektere og bearbejde samtidskunst og dens brug af forskellige medier og udtryksformer. At være medtodisk, teoretisk og kritisk Niveau: Billedkunst B + Billedkunst C
|
Lydworkshop – komponer din egen lydfortælling
|
I workshoppen arbejder eleverne med lyd, musik og fortælling. Forløbet starter i museet HØRBAR, hvor elevernes lyttesans skærpes og vi sammen mikser forskellige lyddrinks i baren. Udstyret med mikrofoner undersøger eleverne forskellige lyde på museet. Herefter skal eleverne på opdagelse efter byens mange lyde uden for museet. Elevernes lydoptagelser er centreret omkring en fortælling, som de i grupper selv komponerer. Til sidst præsenterer eleverne lydfortællingerne i en koncert i museets formidlingslokaler. Læringsmål: At lære at eksperimentere med samtidskunstens medier og udtryksformer - fra første ide til det færdige lydprodukt. Varighed: 3 timer |
Dialog om museets didaktik og undervisningsprofil
På baggrund af den aktuelle udstilling og udvalgte værker præsenterer museumsunderviseren museets pædagogiske profil og undervisningsmaterialer. De deltagende lærere eller lærerstuderende får samtidigt mulighed for at afprøve de læringsmetoder, som museet bruger i elevundervisningen. De studerende bliver i forløbet involveret i diskussionen af og udviklingen af museets undervisningspraksis ved i samarbejde med museets undervisningsansvarlige at arbejde med udvalgte indfaldsvinkler, tematikker og metoder. Målgruppe: Lærere, lærerstuderende på læreruddannelsen og andre relaterede videreuddannelser og kurser på University College |
|
Information og priser
Undervisningsforløb og workshops
Tirsdag – fredag kl. 9 – 16.
Grupperne modtages i Palæets hovedbygning.
Medbragt mad kan spises på museet eller i museets palæhave
Priser fra 2014
kr. 300,- for 1. time/undervisningsforløb
kr. 500,- for 2. timer/workshop
kr. 700,- for 3. timer/digital workshop
Gratis 1 times forløb for folkeskoler i Roskilde kommune
Museet tilbyder med tilskud fra Roskilde Kommune gratis 1-times undervisningsforløb for alle folkeskoler i hele Roskilde Kommune. Forløbene er tilrettelagt efter de enkelte klassetrin.
Netværk
Tilmeld dig vores lærernetværk og modtag nyheder om undervisning og lærerkurser. Du får jævnligt nyhedsbreve, der fortæller om kommende og aktuelle udstillinger – herunder undervisningstilbud og baggrundsmaterialer. Hver ny udstilling følges op af et lærerkursus, hvor vi på to timer (typisk kl. 15-17) introducerer til udstillingen og de aktuelle undervisningsitilbud – drikker kaffe, spiser kage og diskuterer udstillingens muligheder og målgrupper. Alle medlemmer af lærernetværket bliver inviteret til udstillingsåbninger.
Lærernetværket henvender sig til lærere fra grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Learning Museum
Learning Museum 2011-2013 er et landsdækkende udviklingsprojekt mellem læreruddannelser og museer: Kunst-, kulturhistoriske- og naturhistoriske. Projektet afprøver en række konkrete undervisnings- og praktikforløb med lærerstuderende, som på museerne aktivt deltager i udviklingen af museernes undervisningstilbud til skolerne. Projektet er støttet af Kulturstyrelsen og Museet for Samtidskunst er initiativtager og projektejer. |
Skoletjenesten
Skoletjenesten samarbejder med Museet for Samtidskunst i udviklingen
af undervisningstilbud. Skoletjenesten arbejder for at udnytte den pædagogiske
værdi i kulturinstitutionernes særlige læringsrum, så læring, oplevelse og faglighed
kan gå hånd i hånd.
Skoletjenesten udvikler, tilrettelægger og gennemfører undervisning for dagtilbud,
grundskole og ungdomsuddannelser. Det sker gennem videndeling og samarbejde
med regioner, kommuner, kulturinstitutioner, uddannelsessteder og nationale aktører
i sektoren af eksterne læringsmiljøer.