Kirsten Justesen: Smeltetid #5, 1993. Intermedia event og installation, Overgaden Institut for Samtidskunst, København. Performance: Ice Walk. Performer: Nanna Nilsson. © Kirsten Justesen
Kunsthistoriker Anna Holm står bag det digitale værkkatalog Archive Kirsten Justesen, der præsenterer billedhuggeren Kirsten Justesens samlede produktion af værker fra 1960’erne og frem til i dag. Det betyder, at alle for første gang nogensinde kan få et overblik over og adgang til kunstnerens vidtrækkende arbejde. To års forskning er kulmineret ikke alene i udgivelsen, men også i overdragelsen af værkkataloget til museet, som fremover vil være ansvarlig for at bevare og vedligeholde det levende arkiv, der løbende udvikler sig.
En pioner inden for dansk kunst
Kirsten Justesen (f. 1943) er en af de mest betydningsfulde kunstnere inden for samtidskunsten og har gennem sin lange karriere skabt et utal af performances, installationer og andre flygtige og foranderlige værker, der har sat markante aftryk på den danske kunstscene. Justesen er uddannet klassisk billedhugger, men med rødder i 1960’ernes avantgardebevægelse har hun tidligt udviklet en performativ og konceptuel linje.
Museet ejer et af Justesens signaturværker, Smeltetid #5 (1993), som er et rammende eksempel på den flygtige kunst, der er en del af vores DNA.
Siden 1980, hvor Justesen var i Grønland og så de skulpturelle isbjerge, der skabte bevægelse i landskabet, har hun udforsket isens mange kunstneriske kvaliteter – ofte i form af store installationer som Smeltetid #5. Værket hører til blandt kunstnerens mest omfattende undersøgelser af smeltetid og består blandt andet af 50 cm høje bogstaver udformet i is, der tilsammen danner ordet ‘Smeltetid’. Over tid smelter bogstaverne, men genopstår på ny, når de fryses ned for igen at smelte i en cyklisk proces af nedbrydning og opbygning. Smelteprocessen gør tiden synligt nærværende for det blotte øje og minder os om det forunderlige i tidens gang.
Hvordan bevarer man den flygtige kunst?
Anna Holms projekt undersøger samtidig, hvordan man bedst muligt kan bevare og formidle flygtige kunstværker, og den digitale registreringsmodel, som er udviklet til projektet, giver et konkret bud på, hvordan tidsbaserede kunstformer kan registreres og dokumenteres for fremtiden. Projektet er på den måde et enestående eksempel på sikringen af den flygtige kunsts kulturarv.
Archive Kirsten Justesen er blevet til takket være støtte fra:
Ny Carlsbergfondet
Juni Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Augustinus Fonden
Novo Nordisk Fonden
Politiken-Fonden
Statens Kunstfond
Grosserer L. F. Foghts Fond
Dansk Tennis Fon
Lizzi og Mogens Staal Fonden