Udstilling
Museet for Samtidskunst overtager storskærmene på Roskilde Festival med fire nye kunstværker.
Et manifest over universets historie, en mystisk fortælling om fiktionens knogler og 48 bud på en popsang. Det er helt sikkert ikke, hvad den feststemte crowd forventer, når de står klar til koncertstart på Roskilde Festival 2023.
Ikke desto mindre, er det, hvad de får, når Museet for Samtidskunst i samarbejde med festivalen overtager skærmene på Arena og Orange Scene med en stribe legende og tankevækkende kunstværker, der for en stund afbryder det planlagte flow af informationer.
Det er duoen Esben Weile Kjær & Maja Malou Lyse, performancekunstneren Filip Vest og de to internationale navne Apparatus 22 og Driton Selmani, der står bag værkerne, som tilsammen udgør Public Announcements.
Hvem styrer hvem?
De to fremadstormende talenter Esben Weile Kjær & Maja Malou Lyse har slået sig sammen og skabt et spritnyt værk til udstillingen, der med en underspillet humor bytter om på magtforholdet mellem publikum og performere. På festivalskærmen slås, leger og klistrer de to kunstnere sig op ad den flade, der adskiller dem fra publikum – en scene, der løbende bliver afbrudt af budskaber, som giver ordre til, hvad publikum skal gøre. Værket Pressure Pictures stiller et helt enkelt spørgsmål: Hvem styrer hvem?
Et andet sted på festivalen, på et tilsyneladende vilkårligt tidspunkt, bliver publikum mødt af performancekunstneren Filip Vests intet mindre end 48 bud på en popsang. Værket, Imperfect Pitch – 48 ideas for a pop song, er et tøvende manifest for en ny alternativ popsang til en verden i forandring. Idéerne svinger mellem det håbefulde og det kyniske med bud på en popsang om at starte på bunden og blive der, en popsang der giver dig den tid tilbage, du har mistet, eller en der aldrig stopper. Værket viser popsangens besværlige og fortryllende karakter i den verden, vi lever i nu.
Dystopisk tankeeksperiment
Et af udstillingens to internationale bidrag kommer fra det kunstneriske kollektiv Apparatus 22, der inviterer os med ind i et dystopisk univers. I tankeeksperimentet er der kun en rest – knoglerne – tilbage af fantasien, da kunstig intelligens har overflødiggjort menneskets tanker og følelser. Værket We found the bones of FICTION, er et opråb pakket ind i 10 spørgsmål, der, med en underliggende humor, minder os om at holde fast i fiktionen og fantasien. Det er her, vi finder håbet i en verden i opbrud.
Endelig bliver publikum konfronteret med den kosovoske kunstner, Driton Selmanis budskaber i værket Let it be, der med en befriende direkthed, pointerer kontrasten mellem menneskets overmod og selvopfattelse og vores forsvindende lille betydning i universets helhed. Midt i de dystre kendsgerninger går det op for os, at det er uvisheden og mysteriet i vores eksistens, der gør livet spændende og værd at leve.
28. juni 2023
01. juli 2023
Roskilde Festival har eksisteret siden 1971 og bliver med sine godt 130.000 besøgende Danmarks fjerdestørste ‘by’.
Læs mere